Saturday, January 26, 2008

Dansk indeni...

Dramatiker Joan Rang Christensen skriver:

Første gang jeg var i Korea opdagede jeg selvfølgelig også, at jeg faktisk er meget dansk indeni. Jeg har altid læst mange danske forfattere, og på et underbevidst plan er jeg meget dansk. Da jeg var der, var jeg ind imellem nødt til at holde Korea-pause, og så gik jeg på Mac Donalds og bagefter gik jeg ind og så tre vestlige film i træk. Derfor kunne jeg nok heller ikke forestille mig at bosætte mig i Korea. Både af kulturelle årsager, men også fordi det betyder meget for mig at være tæt på min familie og mit netværk. Men jeg kunne godt tænke mig at være der i en længere periode. Altså, hvis nu Korea lå i Sverige, havde det været meget nemmere... Kulturelt opfatter jeg det koreanske samfund som meget mere mandsdomineret. Jeg mødte en pige som var halvt britisk/koreansk. Hun sagde, at i hendes næste liv ville hun være en koreansk mand, for så har man først en mor, som passer og plejer en i hoved og røv, og senere får man en kone, som også gør det. Men måske vil det ændre sig i den kommende tid. Der er i hvert fald tendens til at de unge kvinder, jeg har mødt i Korea, vil blive ved med at arbejde, efter de er blevet gift.

No comments: